Kermis Promotie

De kermispromotie is inmiddels al tientallen jaren een vast onderdeel van de kermis. Al is het eigenlijk meer een onderdeel van het gezamenlijk toeleven naar de kermis. Een onderdeel van het aanwakkeren van de bekende kermiskriebels. Van het ‘kermisgevuul’. Met als doel mensen klaar te stomen voor de mooiste dagen van het jaar. Maar vooral ook om gewoon de voorpret te verhogen.

Kees Krechting, alias Kees Eiges, startte in de jaren tachtig met het promoten van de Westervoortse Kermis omdat hij wilde dat het dorpsgevoel behouden bleef terwijl Westervoort alsmaar groeide. ‘Want zo’n kermis is karakteristiek voor een dorp’, legt Kees uit. ‘Dus daar creëer ik graag een breder draagvlak voor’. Kees greep alles aan om mensen bekend te maken met het festijn: spandoeken, posters, folders stickers, bierviltjes en ga zo maar door. En net als met de t-shirts van Harvey van Diek, altijd met een herkenbare leus.

Ook toen de kermispromotie werd overgedragen aan Sjoerd Bisselink en later Pelle Gerretzen prijkten die leuzen bijna ieder jaar op de speciaal gemaakte t-shirts. Daarnaast werd het jonkheerschieten geïntroduceerd en verschenen er jaarlijks inmiddels legendarische filmpjes op social media. 

In 2025 gaf Pelle het spreekwoordelijke stokje weer door. Niet meer aan één kermispromotor, maar aan meerdere. Ieder jaar een andere. Pelle: “Zo krijg je elk jaar een andere invalshoek. Dat houdt het fris. En ik ben ook wel gewoon benieuwd hoe al die mensen de kermis ervaren.” Voor de kermis van 2025 is Sander van Essen de officiële kermispromotor.

Hieronder de kermisleuzen vanaf 1987

Pin It on Pinterest