![](https://westervoortsekermis.nl/wp-content/uploads/2019/09/logo_kermis_def.png)
Kermis Promotie
Kees Krechting, alias Kees Eiges, startte in de jaren tachtig met het promoten van de Westervoortse Kermis omdat hij wilde dat het dorpsgevoel behouden bleef terwijl Westervoort alsmaar groeide. ‘Want zo’n kermis is karakteristiek voor een dorp’, legt Kees uit. ‘Dus daar creëer ik graag een breder draagvlak voor’. Kees greep alles aan om mensen bekend te maken met het festijn: spandoeken, posters, folders stickers, bierviltjes en ga zo maar door. En net als met de t-shirts van Harvey van Diek, altijd met een herkenbare leus.
Ook toen Kees het promotorschap overdroeg aan Sjoerd Bisselink prijkten die leuzen bijna ieder jaar op de speciaal gemaakte t-shirts. Daarnaast maakte ‘Sjoerdje’ ook de jeugd warm voor de Westervoortse Kermis met de introductie van het jonkheerschieten en verhoogde hij de feestvreugde met inmiddels legendarische filmpjes op social media en een paar prachtige kermishits. In 2017 gaf hij het spreekwoordelijke stokje door aan Pelle Gerretzen.
Ook Pelle gaat ‘gewoon’ door met het bedenken van een leus in Westervoorts dialect. ‘Dat is inmiddels wel een traditite geworden, ja. Daar ga ik natuurlijk niet mee breken’, aldus de huidige kermispromotor. Verder houdt hij zijn kermispromotie liever wat kleinschaliger. ‘Je moet niet vergeten dat het allemaal om de Westervoortse Kermis gaat. En niet om de promotie daarvan. Al is het natuurlijk wel heel leuk om te doen.’
Hieronder de kermisleuzen vanaf 1987